De levensstijl van gezonde populaties!

De levensstijl van gezonde populaties! 

De helft van je bord eten moet uit planten van verschillende kleuren bestaan. 

Eet de regenboog!

Als het over gezondheid gaat, waarom is eten dan zo belangrijk?

Dr. Jeffrey Bland, biochemicus en oprichter van het Instituut voor Functionele Medicijnen. We moeten natuurlijk eten om niet te verhongeren. Maar tegenwoordig is het van belang om te weten waar het eten vandaan komt en hoe het is geproduceerd.

Hoe eet je het eten? Rustig aan tafel of haastig in de auto?

De mensen in de blauwe zones aten vroeger meestal samen, de kinderen konden met hun ouders praten. 3 oude Italiaanse broers van 94, 98 en 91 vertellen, dat ze elke dag met 10-12 mensen aan tafel zaten en dat was een feest omdat ze samenwerkten en het leuk hadden. Dan was iedereen gelukkig!

Samen eten

Veel mensen die ouder worden gaan minder goed eten en dan verslechtert het microbioom en dat versnelt het verouderingsproces! Maar de lifestyle verandering is de grootste oorzaak voor de veroudering.

Dr. Sayer (natuurlijke gezondheidsonderzoeker) vertelt, dat 900 jaar geleden Japanners een zeewier zijn gaan eten, waarop een enzym leeft wat nu ook in de mensen daar leeft, waardoor zij veel meer soorten zeevoedsel kunnen verteren. Landdieren konden dit niet verteren. Wij hadden maar ongeveer 17 enzymen en plotseling konden deze mensen veel meer soorten zeevoeding verteren.

Een Italiaanse onderzoeker zegt: Ik geloof dat de kwaliteit van de macrobiota afhankelijk is van de harmonie in iemands leven.

Een andere onderzoeker vertelt, dat lactose-intolerantie misschien kan worden verbeterd door kleine hoeveelheden yoghurt te eten en of gefermenteerd voedsel.

Christina Castillo een vrouw van 68 uit Costa Rica vertelt, wij hadden geen ongezond voedsel, want het was geen big business.
Een oudere Italiaanse man zegt: de mensen van tegenwoordig zitten te veel en wij deden vroeger meer fysiek werk, dat goed is voor het lichaam.
Een Griekse man zegt: hoe meer je zit, hoe minder je zal leven.

We hebben nu eenmaal voldoende macronutriënten nodig, zoals vet, koolhydraten en eiwitten én beweging. Wij als mensen kunnen alles eten. Onze eetgewoontes moeten zich niet beperken tot te weinig soorten, zelfs de Haza in Tanzania eten 600 verschillende planten. Wij eten maar 15 soorten voedsel, dat beperkt ons mircobioom.

Ieder soort voedsel houdt bepaalde bacteriën in leven. Het eten van verschillende planten is essentieel voor het in balans houden van een gezond microbioom. De helft van je bord eten moet uit planten van verschillende kleuren bestaan. De plantpigmenten praten tegen onze genen! Sommige genen gaan aan of uit afhankelijk van wat we eten.

Het advies: eet de regenboog!

Een studie toonde aan, dat de toename van ontstekingscytokines na het eten van een hamburger kan worden tegengegaan met het toevoegen van avocado.

Het vlees, dat de ouderen uit de ' blue zones' aten, was van de dieren die ze zelf grootbrachten, zoals varkens, kippen en geiten. In Porto Rico werd er gejaagd op herten, paca's en kleine beren. Vlees werd geconserveerd met vet en zout of gedroogd.

De helft van het eten was groente. Maar niet elke dag werd er vlees gegeten. Een paar keer per week. De andere dagen groentes en tussendoor fruit en salades. De dieren, die zelf werden grootgebracht kregen veel groen en zemelen, tarweschors. Ze kregen dus ook veel vitamines binnen. Deze mensen aten dus veel minder vaak vlees dan nu in het Westen wordt gegeten en zeker niet zo veel van koeien.

In het algemeen is het advies nu vanuit de klinische psycho neuro immunologie: Eet geen vlees van grote vissen en dieren. Alles op twee poten is ok, dus eenden, kippen, maar ook hazen, konijnen: alles wat rent, vliegt en zwemt.

Wij hebben ook complexe koolhydraten nodig, zoals rijst en groene groentes. De spijsverteringssappen maken bij de vertering bijproducten, die wij nodig hebben voor onze mitochondriën en darmflora. Te veel vlees doet bij voorbeeld sommige clostridia en schadelijke enterobacteriën stammen te veel groeien. Het verzadigde vet van vlees, dat wordt opgenomen door de bacteriën in de darmen, maakt dat deze endotoxines produceren als de balans wordt verstoord. 
De toxines, die van dierlijk vet worden gemaakt zijn veel toxischer, dan die van bijvoorbeeld zaden of van bij voorbeeld olijven.

Groente De levensstijl van gezonde populaties

Prof. Walter Longo, directeur van het Longevity Institute van de Universiteit van Zuid Californië zegt, dat het om de verhoudingen gaat. 
Het generaliseren van alle koolhydraten is niet verstandig, frites is een koolhydraat en selderij ook. Maar iedereen weet natuurlijk het verschil!

De darmflora heeft koolhydraten nodig voor een goede balans! Dus het is niet verstandig alle koolhydraten te schrappen. Rijst voedt verschillende bacteriestammen, die wij nodig hebben. Eenvoudige kortketenige suikers zullen de insuline respons verhogen, maar de meeste groentes en fruitsoorten doen dat niet.

Rijst heeft een mooie structuur van lange ketens, dat bepaalde gunstige bacteriestammen nodig hebben als voeding. Kiwi schijnt een specifieke darmstam te voeden, die zorgt voor een betere stoelgang. Eigenlijk zou je juist de kiwi met de schil moeten eten, want die heeft de mooiste vezels.

In Costa Rica eten alle mensen verschillende maissoorten en daar wordt ervan uit gegaan, dat mais de levensverwachting versterkt. Alle specifieke gerechten daar hebben mais als basis.

Max Lugavere een ' brain health expert' gelooft dat koolhydraten essentieel zijn voor fermentatie in de darmen. Deze fermentatie geeft voeding aan de 30 triljoen bacteriën, die in onze darmen leven. Deze voeding heet bituraat. Het is de primaire voedingsbron voor de darmcel. Bituraat speelt ook een rol bij inflammatie om deze te reguleren en stuurt ook de genexpressie.

Kortketenige vetzuren zijn het bijproduct van de fermentatie van polysacharides, die wij eten en niet kunnen verteren. Acetaat, proprianaat en bituraat zijn de bekendste. 
Bekend is ook, dat bituraat en proprianaat de genexpressie reguleren.

Je moet dus de ene dag zoete aardappel eten om de goede bacteriën in je darmen te voeden en de andere dag een andere knolsoort. Elke wortel en of knolsoort voedt weer een andere bacterie, die voor een gezonde darmflora zorgt. Het tegenstrijdige is, dat vezels koolhydraten zijn, die wij absorberen als vet, want de darmbacteriën die de vezels eten geven daarna korte keten vetzuren af.

Iedere soort fruit heeft iets unieks, dat goed is.

In Costa Rica eten ze het meeste rijst en zwarte bonen. Veel guaves, hocote=een soort pruimen en mango's; ze groeien daar natuurlijk aan de bomen.

Fruit moet je eten, niet drinken, dan mis je alle vezels. 
"Wij aten ook de bladeren van de casave en de pompoen bloem"

De Gliricidia bloem (bloem van de koffieplant) en postelein. Wij leerden van onze ouders hoe we deze moesten bereiden. Hier eten kinderen en ouderen voor 90% fruit!

Mango's, guaves en cashewnoten. Wij dronken nooit iets uit een flesje. Nauwelijks gefabriceerde suiker. 

Onderzoekers schatten dat de jager- verzamelaar vroeger 150 gr vezels at per dag. De meeste mensen eten op een goede dag misschien 15 gr.aan vezels. 

Prof. Dr. Titus Chiu, MS, neuroloog zegt: Vet is niet onze vijand, van avocado, cocos en eieren, kan onze lever keton lichaampjes maken, die wij nodig hebben als we weinig eten of langdurig fysieke activiteit hebben. Dat is supervoedsel voor de hersenen. Deze beschermen de mitochondriën, de hersenen en ze maken Brain Derived Neurotropic factor. Dat is een wondergroeimiddel voor de hersenen.

Het vet van olijfolie is goed, van zalm, van noten.

Christina Castillo: wij kookten altijd in varkensvet, dat was onze olie. Nu zeggen ze ons, dat het niet goed is gefrituurd vlees te eten en ik denk dan: Wij hebben dat altijd gegeten?!

Max Lugavere: Wij zijn door de voedselindustrie vergiftigd. Het winstbejag is te groot bij de voedselproducenten. Kelly Brogan, een holistische psychiater en schrijfster van bestsellers.

Een normale psychiater heeft niet meer dan 1 uur les gehad over voeding tijdens de 4- jarige opleiding. Zij negeren de invloed van slechte voeding op het gezonde functioneren van hersenen. Als je herstelde patiënten vraagt hoe het is gegaan, beginnen ze over voeding. Zij ziet deze kennis en de nutrigenomics, dus de kennis over hoe voeding onze genen beïnvloed als de sleutel naar succes.

Wij in het westen missen nutriënten, omdat het fruit onrijp wordt geplukt en verscheept en ook wordt behandeld met chloride en ammonia om het goed te houden.

Hoe meer levend voedsel we kunnen eten, hoe beter het is.

Dr. Dimitris Tsoukalas zegt, dat we uit onderzoek weten, dat micro RNA uit groente epigenetische componenten maken, die gunstig met ons genoom reageren.

Voeding, die is bewerkt verliest deze micro rna componenten.

Al die bewerkte oliën, zoals saffloerolie, zaadolie, kenoloaolie zijn te veel bewerkt. 
Ze beschadigen de darmen en de mens. Frisdrankjes, welke soort dan ook, zijn slecht. Ze zijn te zuur, te zoet, hebben te veel fosforzuur en of kunstmatige zoetstoffen. Ze beschadigen het glazuur van de tanden, ze maken ongezonde bacteriën in de plak van de tanden en verslechteren het microbioom op de tong.

De afweermoleculen van groente smaken meestal niet zo goed, een beetje bitter. Dit hoort ook bij het afweermechanisme van de planten. We zien een teruggang qua diversiteit in de darmen van mensen, maar ook in de grond waar deze gewassen groeien.

In Costa Rica werd wel aan bemesting gedaan, maar met bladeren, apen- en koeienmest. In het normale westerse leven wordt het lichaam nu dagelijks bestookt met chemicaliën. Dit legt een grote druk op de ontgiftingscapaciteit van het lichaam.

Jeffrey Smith is een advocaat voor consumenten op het gebied van GMO-modificatie.
Het gebruik van deze gewassen veroorzaakt schade in het DNA. De industrie claimt, dat ze eenvoudigweg een kenmerk toevoegen, maar de werkelijkheid van alle dagen laat zien, dat er allerlei onvoorspelbare bijwerkingen zijn. Deze zijn het meest voorkomend in soja en mais. Als je tortilla chips eet, eet je waarschijnlijk gemodificeerde mais. Als je naar een Oosters restaurant gaat eet je waarschijnlijk gemodificeerde soja. Als er geen tekst op staat, dat het niet om GMO-voeding gaat is het dus wel zo, dat kan je aannemen.

Wie maken de GMO? Dat zijn de grootste bedrijven in pesticides ter wereld.

Er zijn vele studies, dat de pesticides ook niet werken en de organische planten sterker blijken te zijn. Deze bedrijven maken zaden, die resistent zijn tegen hun eigen pesticides, zodat ze er weer meer van kunnen verkopen.

In Amerika wordt voeding niet gelabeld, dus is het veel makkelijker voor deze producenten om hun gang te gaan.

Er zijn studies, dat de dieren die soja te eten een minder goede leverfunctie kregen, schade aan de pancreas en hun geslachtsorganen. Kregen ze daarna niet gemodificeerde soja dan herstelden deze waardes. Dit gebeurt ook bij mensen.

Er is net een studie gedaan bij het Instituut voor Verantwoordelijke Technologie door Jeffrey Smith, waar uit een groot onderzoek is gebleken dat spijsverteringsklachten significant verbeterden bij 3650 mensen, nadat ze over gingen op organische voeding en Genetisch Gemodificeerde voeding uit het dieet schrapten.

Round Up

Round Up is het grootste probleem, het wordt nu ook gespoten op gewassen om ze te drogen, zoals tarwe, haver, gerst, maar ook op zoete aardappel, suikerbiet en zonnebloem. Ze gebruiken het juist voor het oogsten en het is dus verzadigd i n het voedsel, dat wij eten. Het meeste zit het in haver, dat we aan onze kinderen te eten geven. Dus het is niet voldoende om niet genetisch gemodificeerde voeding te eten, maar Round Up moet ook vermeden worden. Dus eet organisch!

Er is een interessante studie gedaan bij ratten, die een beetje Round Up in hun drinkwater kregen: ze ontwikkelden niet- alcoholische vervette leverziekte. 
Wat ongelofelijk is, dat de ratten een hoeveelheid Round Up kregen, die 437.000 x lager was, dan wat de EPA toestaat en aanvaardbaar vindt voor mensen! Water met al deze chemische componenten beschadigt het DNA.

Brood werd nooit weggegooid, terwijl het al soms 20 dagen oud was.

Een jongen in Costa Rica vertelt, dat hij daar niemand kent met een voedingsallergie!

Prof. Giovanni Ugas, archeoloog: Brood werd vroeger met alles gegeten, het was basale voeding. Het werd nooit weggegooid, terwijl het brood soms 20 dagen oud was.
In Ogliastra, in Barbagia heb je pane carasau, brood dat maanden en maanden goed blijft. Het werd gegeten door schapeherders. Dat heette: Civraxiu.

Haver heeft hoge waardes aan bèta- glucanen, dat specifieke darmsymbionten voedt. Brood is ook goed. Het glutenvrije brood is veel vetter en dat is niet beter.

Het brood van vroeger had veel minder gluten, omdat er een goed en langdurig fermentatieproces voor het bakken werd gedaan. De tarwe was anders, had meer vezels, waar de gluten in opgelost waren. Nu zit er 10 tot 20 x meer gluten in.

De tarwe was van betere kwaliteit. Het brood werd thuis gemaakt. Ze hadden houtovens, het was heerlijk brood.
Je had Durum, Capelli, dat nu niet meer wordt gemaakt. Het probleem met gluten is meestal gerelateerd aan een leaky gut. Dan komen er onverteerde proteïnes in de bloedstroom en dat geeft problemen met mimicri en auto- immuunreacties. Waarschijnlijk is de explosie aan glutenintolerantie te wijten aan het gebruik van Round Up en GMO's.

Bij veel mensen verdween de glutensensitiviteit toen zij overgingen op een NGO en Round Up vrij dieet. Vroeger dacht niemand, dat brood schadelijk kon zijn in verband met gluten. 
We moeten ook niet te vaak eten, want het lichaam moet flexibel over kunnen gaan op het verbranden van suikers of ketonen.

Intermittent fasting

Vroeger konden we ook niet de hele dag eten. Intermittent fasting is heel goed om metabole flexibiliteit te verbeteren, het geeft het lichaam de tijd om te ontgiften. Het lichaam kan zo omgaan met minder eten en het is ook goed, de voedingsinname af en toe te beperken. Net als met training en fitness zet je het lichaam aan om de grenzen te verleggen en het uit te dagen. Het vasten verbetert het bioom in de darmen, de diversiteit neemt toe. Als bepaalde stammen te veel aanwezig zijn krijg je inflammatie en te veel endotoxinen.

Het beperken van de calorie inname, daardoor kunnen de toxines van het eerder verteerde voedsel rustig worden opgeruimd.
Vasten is heel gezond, bij voorbeeld pas om 1-2 uur eten en maar twee keer per dag. Dan vast je elke dag. het verbetert de capaciteit van de mitochondriën, het is heel goed bij chronische inflammatie.

De mitochondriën, die niet meer dan 18 uur zonder voeding kunnen zullen doodgaan, maar dat is prima. Dan komen er sterkere voor terug. Het geeft betere verjongings effecten, meer autofagie. De gezonde delen van dode cellen worden gebruikt voor nieuwe jongen cellen. Tumor necrose alpha factor en interleukines gaan naar beneden, dus dat zijn ontstekingsstofjes. Een dag vasten geeft al verjongingseffecten. Wij hebben ook de cephale fase nodig, het voorbereiden en ruiken van het voedsel om het spijsverteringsproces aan te zetten.

De maag moet daarnaast ook zuur genoeg zijn om het voedsel te verteren.
Dr. R.E. Tent: chiropracter& clinical nutritionist: Not digesting the foods is the first way my patients starts to loose their mind, because they don't digest their food. Foreign proteïnes when not digested, become allergens. When you eat under stress, the right activation for food digestion is not activated.

Wat ook kan helpen is 5 ademhalingen voor het eten, dat activeert het parasympatische zenuwstelsel. Dan verbrand je calorieën sneller, je verteert je eten beter en je absorbeert je nutriënten beter.

Het gebrek aan beweging is vergelijkbaar met het roken van twee pakjes sigaretten per dag, als je minder dan 7000 stappen zet per dag.

In de blue zones bestaat vrije tijd niet, werken en bewegen horen bij elkaar. Het zou goed zijn om wat kinderspelletjes te doen, tikkertje. 
De kracht van de handgreep zegt iets over lang kunnen leven. Elkaar duwen en dan goed achteruit springen. Je krijgt meteen een veel snellere hartslag.

Spelen - De levensstijl van gezonde populaties

Uit onderzoek blijkt dat het enige dat levensverlengend werkt is wandelen.
Dr. Joe Tatta, chronisch pijnexpert: het lichaam is gemaakt om de omgeving te onderzoeken. Het gaat niet om jezelf forceren. 

Aerobe beweging is goed voor het laten ontstaan van nieuwe hersencellen en anaerobe hoge intensiteit training is goed voor de al bestaande hersencellen. Dit verandert bovendien de diversiteit van het darmbioom. 
Misschien krijgen we in de toekomst een index voor de diversiteit van onze darmen.

Het trainen stimuleert de hormetische stressrespons, waarmee herstelmechanismen lichaamscellen weer in balans brengen. Het is een reset mechanisme, waarmee de cellen gezonder gaan functioneren. Hoe meer je beweegt hoe gezonder je bent, des te meer krachtige opiaten dan worden geproduceerd in de hersenen. Het is ook goed voor pijnreductie. We moeten weer leren spelen als een kind! Het leven moet leuk zijn! En het is goed, dat bewust te organiseren.


 

Meer informatie? Bel of mail gerust!

Contact