De weg naar de toekomst

De weg naar de toekomst

Wat is gezondheid? Het is breder, dan alleen de afwezigheid van ziekte.

Het combineren van oude wijsheid met moderne technologie.

Een kind van nu is totaal anders, dan een kind van 18-20 jaar geleden. De tradities zijn weg. Ze hebben minder interesses, behalve in de computers.

Een oudere vrouw uit Costa Rica: Wij leefden bij de oceaan, we gingen vissen, duiken en genoten van het mooie strand. De oceaan heeft nu zijn kleur verloren, vroeger was ze kristalhelder. Nu ga ik liever niet meer naar het strand, want ik heb er verdriet van, dat ze de schoonheid niet gerespecteerd hebben.

Javier Armino, natuurgids in Costa Rica. Nu nemen mensen veel meer medicijnen, terwijl dezelfde klachten vroeger met kruiden werden behandeld. Ook het eten komt vaak niet meer van eigen bodem. De meeste bonen, die wij nu eten komen uit China en worden niet door onszelf verbouwd.

Wij leven nu in een gebied, waar veel kalksteen is en dat beïnvloedt de nieren. Mensen hebben hier veel galstenen, omdat er veel kalk in het water zit en het wordt er niet uitgefilterd. Hier weten we ook, dat de velden waar ananas wordt geproduceerd de rivieren sterk vervuilen. Wij verbouwden ons eten vroeger zelf en dat aten we thuis op, dat was veel beter. Al het eten was binnen handbereik. Wij konden zelf gaan jagen in de bergen. Nu is alles verpakt en alles heeft chemicaliën.

Chris Kresser: er zijn nu stedelijke ontwerpers, die eco-sociale gemeenschappen ontwerpen, waar het makkelijker is om sociale interactie te hebben en een makkelijke verbinding met de leef-en werkruimte.
Marc Winn: we willen ons nog steeds laten leiden door een regering, die beslissingen voor ons neemt, die in het Westen een op angst gebaseerd systeem hanteert.

We moeten dat met een ander onderwijssysteem proberen en een andere gezondheidszorg.

Nick Polizzi: verbeter de wereld en begin bij jezelf. Wees de persoon zelf, waarvan jij graag wil dat iedereen zo moet zijn.

Hoe kunnen we ons verbinden met de wereld, die wij verloren zijn.

De weg naar de toekomst

Jason Prall: We kunnen in vergelijking met het verleden gebruik maken van technologie, die er vroeger niet was.

Dr. Patrick Gentempo: de technologie is aan het exploderen op het gebied van lang leven. Maar sommige mensen verwachten er te veel van.

Rollin McCraty, Heartmath Institute: bij een gezond mens, verandert de hartslag bij iedere klop. Dus dat betekent, dat de tijd tussen elke hartslag telkens varieert.

Dus die variatie vertelt het lichaam hoe de energie verdeeld moet worden. Wat de mensen van Heartmath hebben gedaan is baanbrekend, want zij hebben een app gemaakt, waarmee je controle kan krijgen door oefening over die periodes tussen de hartslagen. Zo kan je trainen een ontspannen ritme te maken. Zo kan je als je onbewust in fight-flight bent trainen ontspannen te worden en dit zal ook tot een gezonder en langer leven leiden.

Als de variabiliteit goed is, schijnt de tonus van de nervus vagus ook goed te zijn, een betere balans tussen het sympathische en parasympatische zenuwstelsel te geven en een betere herstel capaciteit en een beter rust-en spijsverteringssysteem. Als er een grote variabiliteit is, blijkt dat we kalm zijn en niet gestrest. De allo statische lading kan zo op deze manier getest worden, dat wil zeggen: wat heeft iemand in balans te brengen.

Een arts kan op deze manier duidelijkheid verkrijgen over de gezondheid van het zenuwstelsel. Als iemand emotioneel wordt ziet het hartritme er heel chaotisch uit. Als iemand compassie ervaart of zich gewoon goed voelt, gaat het hartritme er coherent uit zien. Uit meer dan 300 studies blijkt, dat het de optimale staat is om stress te verminderen.

De capaciteit om naar het parasympatische zenuwstelsel te gaan is essentieel. Het lichaam heeft meer mogelijkheden om stressreacties te mobiliseren, dan rustsystemen ‘aan’ te zetten.

De autonome reset hebben wij nodig, maar al dit soort hulpmiddelen kosten ook veel tijd. Het volgen van een gezonde slaap is veel belangrijker, dan de hoeveelheid stappen, die iemand dagelijks maakt. Sommige onderzoekers gebruiken de Oura Ring. Deze schijnt de juiste feedback te geven over het hartritme, slaapfasen, ademhaling en temperatuur. Je kan het synchroniseren met je telefoon en dan weet je hoe goed je slaap is geweest.

Harpreet Rai: de bedoeling van de ontwikkeling van de Oura Ring was het verbeteren van slaap. Het voordeel van de ring, is dat andere dingen makkelijk gemeten kunnen worden, zoals de polsslag en dergelijke. Zo kan de natuurlijke slaap goed worden gemeten.

Het heldere blauwe licht van de computerschermen vertelt je lichaam, dat het midden op de dag is. De doorbraak voor deze technologie kwam bij het onderzoek naar de circadiaanse ritmes en duidelijkheid over welk licht ons lichaam vertelt, dat het dag is.

Weg naar de Toekomst effect van licht

Het dragen van brillenglazen, die het blauwe licht blokkeren blijkt meer melatonine productie te geven. Maar overdag blokkeren deze brillen echter te veel en 's avonds niet genoeg

Volgens Dave Asprey, gezondheidsondernemer en prestatie expert zijn deze brillen geweldig, maar alleen het blokkeren van blauw licht, wat deze brillen doen is niet voldoende. 's Avonds gaat hij over op True dark twilight glasses. Nu draagt hij gepatenteerde brillenglazen, die gelaagde filters hebben en blijkt uit onderzoek, dat hiermee de spieren 2-7% sterker worden. Ze geven eigenlijk de natuurlijke tijd door aan de hersenen, zodat de melatonine productie goed blijft werken. 5% van de cellen in de ogen, zijn melonopsine sensoren. Het zijn ganglioncellen, die het lichtgevoelige melanopsine pigment bevatten. Zij verzamelen licht, dat wij nooit zien. Ze gaan naar een zenuw de SIN, die de tijdscycli van het lichaam reguleert. Als hij deze bril draagt voor het slapen gaan, kan hij de diepe slaaptijd verdubbelen.

Gezonde sauna's

Als wij daarnaast ons lichaam blootstellen aan infra-rood licht, maken wij de productie van energie in onze cellen sterker. Ook het ontgiftingsproces via de huid gaat zo makkelijker. Door het verhitten van de huid wordt de cytokineproductie sterker, waarmee chronische infecties kunnen worden bestreden. Door het zweten kunnen daarnaast de petrochemische toxines worden uitgescheiden en sommige metalen ook.

Chrostopher Shade: omgevingstoxines expert: de huid is de 3e nier, dus de sauna is een heel goede ondersteuning voor ontgifting. Ook de infrarood therapie werkt goed.

Randy Gomm: producent van gezonde stralings sauna's. Mijn zorg was bij het vinden van een gezonde sauna, dat veel sauna's te veel IMF, magnetische straling hebben. Ook het hout is vaak niet helemaal zuiver en besmet met VOC's= volatile organic compounds= vluchtige organische deeltjes, waar aldehadyde vanaf komt, dat carcinogeen is. Dus hoewel het echt hout lijkt, zit er vaak hardboard achter in het frame of grenen hout.

De hitte-en koude effecten van sauna zijn ook goed omdat er heatshock proteïnes worden gevormd. Wat zijn heat- shock proteïnes? Het zijn eiwitten, die het lichaam produceert onder invloed van stresscondities, zoals hitte, kou, te veel zonlicht of wonden. Deze eiwitten dienen als een soort chaperonne cellen voor het stabiliseren van andere cellen, die beschadigd zijn en moeten worden gerepareerd. Dit soort cellen worden in alle organismen van bacteriën tot zoogdieren gevonden.

Dr. Kirk Gair: veel mensen hebben gehoord van koude lasertherapie of foto biomodulatie. Het lijkt een soort barcode lezer. Waarom is het zo effectief? De energie wordt precies opgenomen in de fotonen in de cytochroom c-oxidaten in de mitochondriën. De energie wordt opgenomen in die specifieke opening van de cel, en dan krijg je meer ATP-productie.

Het specifieke van laser, is dat het een coherente straal geeft. De hoeveelheid van de kracht, waarmee de laser straalt kan worden gevarieerd. Het is onderzocht en er zijn goede resultaten bij herseninfarct, haargroei, inflammatie, mesenchemale stamcellen. De resultaten zijn te goed om waar te zijn: als de energie binnen komt, weet het lichaam wat het ermee kan doen. Dat is fantastisch. Maar dat gaat over technologie.

Het belangrijkste is om geen stress te hebben.

De Italiaanse gebroeders Melis vertellen, dat het belangrijk is kalm te blijven als het om emotioneel welbevinden gaat en met iedereen te praten en anderen te helpen waar mogelijk. George Stemos: het belangrijkste is om geen stress te hebben. Het werkende leven moet ook eenvoudig zijn en vrij van een voortdurende strijd om geld. Een vredig leven.

Dr. Deanna Minich, we hebben nu de technologie om dingen, die wij niet kunnen zien zichtbaar te maken. Daarnaast kunnen we als individu veel meer gaan participeren in het proces om gezond te blijven en is het niet alleen meer de dokter, die verantwoordelijkheid heeft voor de gezondheid van de patiënt, maar deze moet zelf een manier vinden om dit te zijn.

Maar wat is gezondheid? Het is breder, dan alleen de afwezigheid van ziekte. Het gaat ook om het optimaliseren van gezondheid. In de toekomst zijn er meer mensen nodig, die daar patiënten mee ondersteunen.



 

Meer informatie? Bel of mail gerust!

Contact