Over slaap, licht en ziekte en fruit eten in de winter

Slaap, licht en ziekte

Wij zijn ingesteld op de cyclus van de zon! En fruit eten in de winter is misleidend voor het lichaam, want dan lijkt het zomer

Slaapproblemen geven de grootste kans op burn out en chronische vermoeidheid

Dan Pardi, neurowetenschapper: De vraag waarom slaap nodig is, is lastig te beantwoorden. Dr. Nalini Chillov: wij zijn ingesteld op de cyclus van de zon! Over slaap valt niet te twisten, het is niet onderhandelbaar! Als je niet genoeg slaapt is het als een computer, die je niet defragmenteert.

Er is ook een soort idee, dat slaap is voor luie mensen en dat het knap is om weinig te slapen. Mensen die te weinig slapen eten echter meestal niet goed en mensen, die niet goed eten slapen niet goed. Na een paar dagen slaapdeprivatie zien de hersenen eruit als van een depressieve patiënt. Als je slaapt repareert je lichaam en je hersenen.

Als je wil leren moet nieuwe informatie kunnen overgaan van het kortetermijngeheugen naar het lange termijn geheugen. Dat gebeurt tijdens de slaap. Bij delta slaap gebeurt de consolidatie, maar dan lijkt het ook of de hersenen worden schoongespoeld met cerebrospinale vloeistof. Dan worden metabole bijproducten en toxines uit de hersenen gespoeld naar het glymph, een schoonmaakroute voor de hersenen en het ruggenmerg tijdens de slaap cyclus.

Cristina Castillo: wij leven hier op een vredige boerderij en niemand heeft hier slaapproblemen. Wij gingen om 20.00 uur slapen. Maar hier in het Westen hebben we schermen van de telefoon en computers, die kunstlicht afgeven en die verstoren onze ritmes. Daardoor wordt de melatonine productie verstoord.

Nu weten wij dat we circadiaanse ritmes hebben, die belangrijk zijn voor onze biologie. Ieder orgaan heeft een periode, dat het een paar uur herstelt. Alles in het lichaam heeft een ritme, dat samenhangt met de dag- nachtcyclus.

Wij worden gereguleerd door het zonlicht

De levergrootte verdubbeld gedurende de dag, sommige medicijnen werken afhankelijk van de tijd van inname. Zo gebeuren er specifieke dingen in de nacht en de dag. Gedurende de dag moeten wij ook zonlicht hebben, net als planten en bacteriën.

De hersenen weten afhankelijk van het licht welk deel van de dag het is. Maar de circadiaanse ritmes kunnen wel verkeerd afgestemd raken. De suprematistische kern bepaald de temperatuur van het licht, dat in de retina schijnt en daarmee wordt bepaald hoe laat het is. Ons circadiaanse ritme moet afgestemd zijn op dat van de aarde, die de fotoperiode heet, de dag- nacht cyclus. Als die goed op elkaar zijn afgestemd voelen we ons fit, maar als die uit het lood gaan krijgen we onder andere cortisol stressresponsen en dan kunnen de hersenen slechter worden.

Mensen met nachtdiensten, maar ook jonge ouders ervaren een verslechtering in cognitieve functie, ze hebben meer kans op kankers en hart- en vaatziekten.

Het is een goed idee om in het eerste uur van de dag licht in je gezicht te laten schijnen op dezelfde tijd. Dat geeft meer gezondheid. Yoga in de ochtend is daar ook een goed idee voor. Nu weten we dat dit heel belangrijk is voor onze gezondheid.

Er is veel te veel kunstlicht. Wij hebben het nodig in het natuurlijke licht van de zon te zijn. Yanninoula Kratzas, een oudere vrouw uit Griekenland, zegt dat ze elkaar vroeger ook verhalen vertelden in de nacht bij kaarslicht of carbid gaslampen. Wij hebben net zo goed zonlicht nodig als planten. Al de dorpjes in de blauwe zones, hebben 's avonds geen kunstverlichting. 

Hoe meer wij in de zon zijn, hoe meer vitamine D er wordt gemaakt en hoe beter het immuunsysteem werkt

ACTH is een hormoon, dat wordt geproduceerd door de huid en pijnappelklier, waardoor cortisol en andere glucocorticoïden worden gemaakt door de bijnieren. Dit wordt geproduceerd onder invloed van de circadiaanse cycli. Als deze uit balans zijn, wordt er meer stresshormoon geproduceerd door de hypothalamus- hypofyse-bijnier as. ( HPA-as) Wij dachten, dat het door de hersenen werd gemaakt, maar het wordt dus door de huid gemaakt. Dus de huid reageert op de cyclus van de zon.

Zonlicht immuunsysteem

UVB schijnt de productie van vit D te stimuleren en het is een modificatie van cholesterol. Als het geproduceerd wordt, wordt het gesulfeert en dat gebeurt ook in de huid. Het cholesterol sulfaat is het belangrijkste molecuul, dat een signaal afgeeft aan de lever: we hebben cholesterol sulfaat, dus we hebben ook vit D-sulfaat. Vit D vertelt de cel, dat alles oké is.

In de lever maken deze cellen gal, als je het dan slikt als supplement is dat verwarrend. Je wil het dus liever op een natuurlijke wijze, anders werkt de vit D als boodschapper signaal niet echt op de juiste manier. 
Er wordt geadviseerd naakt in de zon te gaan voor natuurlijke vit D productie. Andie Hnilo zegt: ik ben elke dag 20 minuten in de zon en dan train ik daar, liever dan binnen in een gymzaal. 

Laird Hamilton (professionele surfer): ik gebruik nooit zonnebrand omdat ik, dan de zon minder goed kan absorberen.

Wij hebben het ultra- violette licht juist nodig, bovendien blijken veel zonnecrèmes veel toxines te bevatten, waarmee ons aangeboren en verworven immuunsysteem overactief wordt.Het is overigens opvallend, dat de hoeveelheid huidkanker is toegenomen met de toename van het gebruik van zonnecrèmes.

Rob Wolff (lifestyle expert) wij zijn zoveel binnen, terwijl we vergeten, dat we geëvolueerd zijn in de natuur.

Als we wakker worden door een cortisol peak, gaat het schildklierhormoon ook omhoog. Melatonine heeft direct invloed op de bètacellen van de pancreas, dat zal de insuline afgifte remmen. Maar als dat niet gebeurt blijft de insuline langer beschikbaar en gaat het lichaam niet over in de ruststand.

Melatonine is niet alleen een slaaphormoon, maar primed ook de T-cellen van het immuunsysteem. Dus als je niet goed slaapt ontregelt je hele immuunsysteem.

We krijgen te weinig vroeg licht en veel middaglicht.

Sommige mensen krijgen als therapie bij uitputting: krijg zoveel mogelijk zonlicht naar binnen, staar in de zon, ga er naakt in en dan blijkt hun hormoonproductie m weer normaal te gaan functioneren en ook het overeten neemt dan af. Als je elke dag op dezelfde dag, hetzelfde eet gaat je lichaam zich daar voorbereiden met de productie van bepaalde enzymen.

Cortisol in de ochtend is ook nodig om de cellen wakker te maken. Het is waarschijnlijk het beste de grootste maaltijd tijdens de lunch te hebben en 's ochtends en 's middags een lichte maaltijd.

Als je te weinig slaapt krijg je een lichte vorm van een fight- flight reaktie. Voor een goed proces van autofagie (= het opruimen van verkeerde cellen), moet de vastenperiode gedurende de nacht lage insuline niveaus hebben.

Wij zouden in een periode van ongeveer 10 uur moeten eten en 14 uur vasten. Het vasten is nodig voor autofagie en een goed reparatie proces. Het blijkt zelfs, dat mensen die langer vasten een betere prognose hebben bij borstkanker. 
Het intermittent eten is heel goed voor ons, dat is anders bij paarden en koeien, die de hele dag kunnen eten.

Alle mitochondriën proberen te anticiperen op seizoenen om zich voor te bereiden om bij voorbeeld vet op te slaan, in de zomer wordt er meer fruit gegeten. 

Seizoens Fruit zonneschijn

Fruit eten in de winter is misleidend voor het lichaam, want dan lijkt het zomer

Dr. Deanna Minich zegt, het is verstandig te eten wat de seizoenen bieden, want dat voedsel heeft een reden.
Georgios Stenos: onze heetwaterbronnen bevatten radon, sommige 600 eenheden, andere 300, een met 160 en eentje met 75. Alle bronnen zijn goed voor iets specifieks.

Er zijn veel heetwaterbronnen rond Agils Kirikis en Therma dorpen. Ze helpen met artritis, eczeem en onvruchtbaarheid. Ze versterken de levensduur van de Ikarianen.

Extreme kou en warmte stimuleert endorfine in ons lichaam, zo bouwen we resilience (= veerkracht). Er worden heat shock proteïnes gemaakt als antwoord op stressvolle condities. Deze voorkomen proteïne aggregaten zoals bij Alzheimer, zoals bèta- amyloïde. Ze versterken stressweerstand. De combinatie van warmte en kou geeft de stimulans.

We weten nu dat blootstelling aan microwave van mobiele telefoons en wifi de calciumkanalen beïnvloed op de cellen. 
Er zijn veel studies naar mogelijke schade van mobiele telefoons, maar die gaan over 2G en wij hebben nu 4G. De wetenschap loopt 20 jaar achter. 
Als de cortisol aan staat is het immuunsysteem uit.

Evan Brand: toen wij onze wifi uit zetten gingen wij beter slapen. Al die apparatuur beïnvloed onze melatonine productie. Dat is het beste anti- kanker hormoon dat wij maken.

De Poolse burgemeester van Krakau was een paar jaar terug gekozen, omdat hij beloofde de grote mobiele telefoontorens weg te halen uit woongebieden. Er waren demonstraties tegen IMF. In 2012 had de regering van India verklaard, dat IMF schadelijk is voor de menselijke gezondheid. Ze besloten geen torens te plaatsen bij scholen, speeltuinen en ziekenhuizen. Ook fitbits dragen bij aan te veel blootstelling aan straling.

Dr. R.E.Tent vertelt, dat een patient hem bezocht met leukemie. Hij bleek niet lang daarvoor een electrische deken te hebben en toen hij die weg deed, verdween de leukemie.

De meeste symptomen van mensen, die dicht bij een toren woonden waren: slapeloosheid, depressie en moeheid. Een arts vertelt, dat een patiënt van hem met Parkinson na 20 jaar stabiel te zijn geweest ineens in een paar weken dood was toen bleek, dat er een smartmeter was geïnstalleerd. Het advies: doe de draadloze wifi nachts eruit en installeer weer gewoon draden. We krijgen met al deze apparatuur te veel straling!

 

Meer informatie? Bel of mail gerust!

Contact